Nya förutsättningar

Hej min vän!
Jag älskar att skriva, tycker om att dela mina tankar med dig, fundera och reflektera.
Men att uppdatera dagligen och svara på och kommentera hos andra fina bloggare tar för mycket energi. Jag läser gärna bloggar och visst är det smickrande med goa ord från er men, när det känns som ett måste, nej då blir det stopp.
Alltså blir det såhär.
Kommentera gärna om du vill, men bli inte ledsen om det inte kommer några ord i retur.

♥ Stor kram Kristina ♥

söndag 9 december 2012

I tid och otid - fotoutmaning "vänner emellan"



I tid och otid, ja det är meningen som förföljt mig sedan vi publicerade temat i tisdags.
Tänk vad mycket vi gör, både i tid och i otid.
Vissa saker för att vi vill, andra för att vi måste, några för att de är invanda.
All vår vakna tid kretsar kring den klockade tiden, tiden som minut för minus tar oss en bit längre fram i livet hela tiden. 
När man är ledig plockar man av sig armbandsuret och försöker fånga tiden.
Hinna med lite mera, men ändå finns tidspressen där.
I tid och otid måste jag hinna...



I tid och otid måste Tyra få sina promenader.
En solig morgon med kvittrande fåglar i bakgrunden är mer lockande att ge sig ut i än en grå mulen eller snöig kall morgon. Lika väl måste vi ut.
När grinden är stängd och benen tar ut stegen är den kalla blåsten ett minne blått och en måste runda förvandlas till tid för avkoppling och eftertanke.

I tid och otid måste jag få mitt morgon te. Oftast i lugn och ro vid köksbordet men ibland får det bli en snabb kopp samtidigt som jag fixar i ordning inför dagen.

I tid och otid pysslar jag i köket. Testar nya recept, flyttar runt saker eller bakar något gott.

I tid och otid finns kameran med. Oftast är det roligt att fotografera, men just nu känner jag att jag inte hinner med. I tid och otid gnager foto kursens måsten i mitt bakhuvud och det är inte kul.

I tid och otid finns handbollen med i våra liv. 
Bilen styr mot Lund minst fem dagar i veckan och ibland känns det som otid men det är kvalitetstid med pojkarna och den tiden älskar jag.
Dessutom är handboll så spännande.

Mycket av min tid lägger jag på den skrivna texten. Böcker är ett måste i mitt liv. 
Bodil Jönsson skriver om tid. 
Har du inte läst hennes böcker så gör det. 
Hon skriver mycket tänkvärt och en av hennes boktitlar är just
I tid och otid.

Nu ska jag fånga dagen.
Krypa ner i ett varmt bad och lyssna på ett avsnitt ur foto kursen, i eftermiddag blir det handboll och i kväll ska vi grilla. 
Livet är toppen!

Glöm inte klicka in dig hos Maria för att se flera bidrag till fotoutmaningen.

14 kommentarer:

  1. Vilka härliga och kloka ord, det är precis så det är livet. Ha en fortsatt fin 2.a advent.

    SvaraRadera
  2. Bra saker du skriver om tid och otid. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var supersvårt att få till tid och otid på bild, otid blir så negativt... men jag hittade en tvist till slut! ;)

    SvaraRadera
  4. Kloka ord om tid min vän. Tänk att det finns en bok med samma titel som vårt tema ;) Skickade precis ett sms till dig. Tänkte att vi ska göra något åt fotokursens gnagande.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så tänkvärt och bra skrivet. Fina bilder också!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Livet är toppen dagar när man kan ägna sig åt att "fånga dagen"

    Kram

    SvaraRadera
  7. I tid och otid vill jag hinna saker jag inte riktigt hinner. Som fotandet, som du skriver om. Det är fel tid på året för att älska det, för timmarna som är riktigt fotovänliga är inte många. Men så är det nu och om några månader är det på annat sätt :)

    Kramar och tack fina du för dina ord hos mig.

    SvaraRadera
  8. Fint inlägg om tiden och tillvaron! Kram på dig.

    SvaraRadera
  9. Hej fina du!
    Här är det verkligen otid med många saker just nu. Att ta kort på det med kameran är ett sådant exempel. Men jag skriver några rader till dig iaf. Lite skönt att läsa att fler än jag har fullt upp. Det är så mycket jag vill hinna med men tiden verkar bara försvinna och det mer nu än annars...hm, vad hände egentligen? I dag har jag både varit i ishallen och i sporthallen. Platser som jag trivs på och där jag gärna lägger mycket tid. Platser som knyter samman vår familj på flera olika sätt.

    Lycka till med din fotokurs. Jag lovar att det kommer att bli bra till slut även om det kanske känns motigt just nu. Du är ju grym på att ta kort vännen!Superbilder här idag!!

    Ha det gott och sköt om dig
    Kram Veronica

    SvaraRadera
  10. Hej igen!
    Det blev visst ett bidrag från mig till dagens fotoutmaning iaf...hahaha

    Kram Veronica

    SvaraRadera
  11. Tänkvärda ord! Jag skulle behöva mycket mer tid för att hinna allt jag vill, svårt att prioritera bort saker! Håller också på med fotokurser, digital bildhantering, bloggen familjen, jobb och extrajobb och och och....
    Man måste stanna upp och andas och tänka efter!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Tänkvärt, som Helena säger. Bodil Jönsson är bra. Den här söndagen hade jag inte "tid" att vara med :) men kanske nästa gång igen! Kram!

    SvaraRadera
  13. Så tänkvärt du skriver!! För själv alltid en kamp mot klockan för att hinna så mycket som möjligt- helst utan stress!! Kram Sara

    SvaraRadera

Hej!
Vad kul att du tittade förbi. Lämna gärna en kommentar så vet jag att just DU varit här. Ha en toppen dag
Kram Kristina